Blog

Google Shopping data feed in WordPress

Afbeelding Google Shopping data feed in WordPress

Wanneer je diverse producten op je eigen WordPress website aanbiedt wil je natuurlijk dat je producten onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen komt. Dit kan je eenvoudig voor elkaar krijgen door gebruik te maken van een Google Shopping data feed. Hiermee verschijnen jouw producten op diverse platforms van Google, waar talloze mensen deze producten kunnen zien. In dit artikel lees je hoe je een eigen Google Shopping data feed aanmaakt. Ook lees je hoe je deze data aan je eigen WordPress website kan toevoegen om je klanten direct op de hoogte te stellen van jouw producten.

Bereik je klanten door een Google Shopping data feed toe te voegen aan je website

Talloze mensen maken gebruik van Google als zoekmachine om informatie op te zoeken over een gewenst product dat ze willen kopen. Wanneer je hier op zoek gaat naar een bepaald product, krijg je een aantal plaatsen te zien in Google Shopping die dit product aanbieden. Het is ook mogelijk om een Google Shopping data feed toe te voegen aan je eigen WordPress website. Dit is een uitstekende manier om jouw producten onder de aandacht van potentiële klanten te krijgen. Hieronder lees je de stappen die je moet doorlopen om een Google Shopping data feed aan jouw WordPress website toe te voegen.

Stap 1: Log in op je eigen WordPress website

Voordat je de Google Shopping data feed kan toevoegen aan je WordPress website, moet je hier eerst inloggen. Log daarom in op WordPress met de bijbehorende gegevens van de website waar je de Google Shopping data feed wilt plaatsen. Wanneer je succesvol bent ingelogd word je direct naar de WordPress Dashboard van jouw website geleidt.

Stap 2: Selecteer de optie om een nieuwe plug-in toe te voegen

Voor het toevoegen van een Google Shopping data-feed moet je gebruik maken van de plug-in genaamd Woo Feed. Om deze plug-in toe te voegen aan je WordPress website selecteer je in het linker menu op je WordPress Dashboard de optie “Plugin”. Hier kan je vervolgens kiezen voor de optie “Nieuwe plug-in”, zodat je de Woo Feed plug-in kan toevoegen.

Stap 3: Download en installeer de Woo Feed plug-in

Nu dat je ervoor hebt gekozen om een nieuwe plug-in toe te voegen, kan je op zoek gaan naar de Woo Feed plug-in. Dit kan je eenvoudig doen door “Woo Feed” in te vullen in de zoekbalk rechtsboven. Uiteraard zullen er meerdere plug-ins verschijnen. De plug-in die je nodig hebt voor het toevoegen van een Google Shopping data feed heet “WooCommerce Product Feed for Google, Bing, eBay and Many More”. Wanneer je deze hebt gevonden klik je op de button “Nu installeren” en de plug-in zal worden geïnstalleerd.

Stap 4: Kies voor het aanmaken van je eigen Google Shopping data feed

Zodra je de Woo Feed plug-in succesvol hebt geïnstalleerd zal deze in het linker menu op je WordPress Dashboard komen te staan en kan je je eerste Google Shopping data feed aanmaken. Om dit te doen selecteer je de Woo Feed optie en klik je vervolgens op de optie “Make Feed”.

Stap 5: Stel de instellingen van je Google Shopping data feed in

Nu dat je je Google Shopping data feed hebt aangemaakt is het tijd om alle instellingen op orde te zetten zoals jij het wilt. Je bevindt je op het tabblad “Content Settings” waar een aantal velden onder staan weergegeven. In het eerste veld genaamd “Template” kies je voor de optie “Google Shopping”. In het tweede veld genaamd “File name” kan je een eigen naam voor je Google Shopping data feed invullen. Tot slot kies je voor het laatste veld genaamd “Feed Type” de optie “XML”.

Stap 6: Breng de laatste wijzigingen aan je Google Shopping data feed aan

In deze laatste stap breng je de laatste wijzigingen in je Google Shopping data feed aan. De wijzigingen die je moet aanbrengen zijn:

  • In de kolom genaamd “Value” moet je de bovenste veld van “Product Id” veranderen naar “SKU”.
  • In de kolom genaamd “Value” vul je in het lege veld een relevante categorie in dat past bij de producten die jij aanbiedt.
  • In de kolom “Google Attribute” verwijder je de regel “MPN”
  • Klik linksonder op de button “Add New Atrribute” en voeg de regels “Sale Price”, “GTIN” en “Identifier Exist toe.

De beste plug-ins voor Google Shopping data feeds

Woo Feed is niet de enige plug-in die je kan gebruiken voor het toevoegen van een Google Shopping data feed aan je WordPress website. Hieronder lees je over drie veel gebruikte plug-ins voor het toevoegen van een Google Shopping data feed.

  • Google Product Feed is een plug-in die je de mogelijkheid biedt om een Google Shopping data feed te creëren die constant up-to-date blijft met alle door jou aangeboden producten. Daarnaast bevat de Google Product Feed plug-in diverse functies om je Google Shopping data-feed aan te passen met diverse designs, zodat je deze in het thema van je website kan laten passen.
  • AdTribes Product Feed Manager is een plug-in die geschikt is voor elk bedrijf, ongeacht van wat voor producten je aanbiedt. De keuze ligt helemaal bij jou welke producten je wilt weergeven in je Google Shopping data-feed en in welke categorie je dit wilt weergeven. Daarnaast is het ook mogelijk om je Shopping data-feed op andere platformen dan Google zoals Facebook te plaatsen. Tot slot kan je ook van de Google Analytics functie gebruikmaken, om bij te houden hoe goed jouw Shopping data feed(s) het doen.

ELEX WooCommerce Google Product Feed Plugin is een gratis plug-in, om jouw gewenste producten snel en eenvoudig te uploaden in een Google Shopping data feed. Deze plug-in biedt een unieke URL voor je Google Shopping data feed aan, zodat je deze regelmatig kan updaten. Daarnaast kan je al jouw producten in bijbehorende categorieën indelen zodat je hier uiteindelijk een net overzicht van kan maken.

Lees ook hoe je jouw Google Mijn Bedrijf kan beheren en aanpassen in dit blogartikel van ons.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPonderhoud.nl 2011 - 2022 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex