Blog

Google Mijn Bedrijf beheren en aanpassen

Afbeelding Google Mijn Bedrijf beheren en aanpassen

Als je op zoek bent naar een supermarkt, restaurant, sportwinkel of wat voor zaak dan ook, is de kans groot dat je hiervoor tegenwoordig snel even op Google kijkt. De zoekmachine schotelt je dan alle mogelijke bedrijven in de buurt voor. Er is wel één maar: om hiervoor in aanmerking te komen, moet je je eigen bedrijf hier wel voor aanmelden. Dat doe je via Google Mijn Bedrijf. Wat dit precies is, wat je ermee kunt en hoe je het aanmaakt; je leest het allemaal in dit artikel.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Volgens Google zelf is Google Mijn Bedrijf, afgekort GMB, een gebruiksvriendelijke en bovenal gratis tool, die bedrijven of organisaties kunnen gebruiken om de online aanwezigheid van hun onderneming te kunnen beheren in allerlei Google services. Hieronder vallen bijvoorbeeld de standaard zoekmachine maar ook Google Maps. Google Mijn Bedrijf is dus een hele logische stap als je beter gevonden wilt worden met je onderneming, zowel lokaal als op grotere schaal. Met je account kun je allerlei belangrijke gegevens over je bedrijf invullen, waardoor Google betere resultaten over je bedrijf aan zoekende klanten kan voorschotelen.

Wat kan je met Google Mijn Bedrijf?

Met Google Mijn Bedrijf kun je dus beter gevonden worden in allerlei services van Google. Dit doe je door belangrijke aspecten van je bedrijf door te geven aan de internetgigant. Je voert logischerwijs de naam van je bedrijf en de locatie in, maar er is meer. Je kunt ook foto’s toevoegen om een sfeerimpressie van je bedrijf te tonen. Daarnaast kun je een profielbeschrijving uploaden en gegevens als openingstijden opnemen. Om dit te kunnen doen, heb je een Google Mijn Bedrijf account nodig. Zodra hier alle gevraagde gegevens op staan, wordt je bedrijf dus automatisch beter zichtbaar binnen Google. Met name binnen Google Maps is dit voor de lokale markt ontzettend handig.

Waarom Google Mijn Bedrijf gebruiken?

Google Mijn Bedrijf heeft verschillende voordelen die het echt de moeite waard maken om ook jouw bedrijf aan te melden. We sommen de grootste voordelen voor je op.

  • Je genereert een hoop zichtbaarheid, vooral op lokaal niveau. Wanneer mensen in de buurt op zoek zijn naar een bedrijf, kun jij boven de competitie uitspringen in bijvoorbeeld Google Maps. Dat levert je extra klanten op.
  • Klanten kunnen via Google Mijn Bedrijf een review achterlaten over je serivce. Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van alle mensen die via Google een bedrijf zoeken zich uiteindelijk laten leiden door de reviews op Google. Zorg er dus voor dat klanten deze optie voor je bedrijf hebben.
  • Klanten zijn snel op de hoogte van de gegevens over je website. Zo kun je je adres, je telefoonnummer en openingstijden direct vanuit Google al zien. Klanten met vragen kunnen je dus snel bereiken. De directe beschikbaarheid en je openingstijden leiden tot meer klanten die snel even aan komen waaien.
  • En bovenal: het gebruik van Google Mijn Bedrijf is gratis!

Google Mijn Bedrijf handleiding

Google Mijn Bedrijf kan soms wat tijd kosten om goed op te zetten, maar eenmaal aangemaakt betaalt deze tijdsinvestering zich dubbel en dwars uit. Gelukkig zijn de stappen ook niet moeilijk en vereisen ze geen technische kennis. Lees hier de belangrijkste die je moet zetten om je bedrijf succesvol aan te melden.

Google Mijn Bedrijf claimen, aanmaken en verifiëren

Voordat je een Google Mijn Bedrijf kunt aanmaken, moet je eerst je bedrijf claimen en bewijzen dat het ook jouw bedrijf is. Heb je dit al gedaan? Top, ga vooral door naar de volgende stap. Moet je dit nog doen? Lees hier hoe dat moet.

  1. Open de Google Mijn Bedrijf website
  2. Log in met het Google-bedrijfsaccount. Een persoonlijk account kan wel, maar is niet aan te raden. Je collega’s moeten dan constant via jouw persoonlijk account inloggen en je krijgt alle meldingen rondom je bedrijf binnen via je persoonlijke mail.
  3. Je komt nu direct terecht in de setup van Google Mijn Bedrijf
  4. Geef de naam van je bedrijf op. Wordt je naam als suggestie gegeven? Dan is er al een Google Mijn Bedrijf-account geclaimd voor je merk. Als je naam niet als suggestie wordt weergegeven, kun je klikken op ‘Maak een bedrijf met deze naam’.

Als je hierop hebt geklikt, kom je in een korte set-up. Hierin wordt alles rondom je bedrijf en alle gegevens geregeld. Hiervoor doe je het volgende:

  1. Bevestig de juiste bedrijfsnaam.
  2. Kies een categorie voor je bedrijf. De opties zijn redelijk beperkt, maar voor veel bedrijven ruim genoeg. Later kun je de categorie altijd nog aanpassen als deze niet goed genoeg blijkt te passen.
  3. Voeg de adresgegevens toe van de locatie waar klanten je kunnen komen bezoeken, dus bijvoorbeeld van je winkel, showroom, werkplaats of kantoor. Dit wordt automatisch gekoppeld aan Google Maps
  4. Je krijgt nu de vraag of je klanten ook buiten het zojuist opgegeven adres te hulp staat. Werk je bijvoorbeeld bij mensen thuis als timmerman, kapper of een ander beroep? Kies dan voor ‘Ja’ en vul de regio(‘s) waar je werkt in. Is je bedrijf een restaurant dat aan bezorgen doet? Vul dan ‘Nee’ in.
  5. Geef alle gegevens op die mensen nodig hebben om je te kunnen bereiken, bijvoorbeeld een telefoonnummer. Dit komt overal op Google te staan, dus wees er zeker van dat de gegevens juist zijn en ook zeker niet van jou privé!
    Zo, je bedrijf is nu aangemeld! Controleer rustig alle gegevens en maak de set-up compleet. Wil je gegevens aanvullen of zijn er gegevens verkeerd ingesteld? Geen paniek, je kunt dit later altijd nog aanpassen.

Nu je het bedrijf hebt aangemeld, ben je in elk geval al beter zichtbaar in Google. Tenminste, zodra je je vermelding hebt geverifieerd. Google vraagt je het account te verifiëren, zodat ze oplichters tegen kunnen gaan. Je krijgt 4 opties om je vermelding te kunnen bevestigen:

  1. Via de post. In bijna alle gevallen krijg je via de post een kaartje met daarop een verificatiecode. Deze code vul je vervolgens in op het account om deze te bevestigen. Zo’n kaartje krijg je binnen 14 dagen bezorgd op het opgegeven adres.
  2. Via SMS. Deze optie wordt weinig aangeboden, maar kan voorkomen. Via het opgegeven telefoonnummer krijg je een verificatiecode, die je ook kunt invullen op je account.
  3. Via mail. Ook deze optie komt niet zo vaak voor. Vergelijkbaar met de SMS krijg je nu via de mail een code die je kunt gebruiken ter verificatie.
  4. Direct verifiëren. Deze optie krijg je alleen wanneer je al eens een Google Search Console account hebt geverifieerd. Wanneer dit is gedaan vanuit hetzelfde account, kun je dit direct verifiëren.

Inloggen in Google Mijn Bedrijf

Als je eenmaal een account hebt aangemaakt, kun je hier eenvoudig mee inloggen. Ga weer naar de hoofdpagina van Google Mijn Bedrijf. Je krijgt hier de optie om direct in te loggen met het bedrijfsaccount waaraan het bedrijf is gekoppeld. Je kunt ook op het hamburgermenu (links bovenaan, drie streepjes onder elkaar) klikken. Onderin het zojuist geopende menu zie je de optie ‘Inloggen’.

Google Mijn Bedrijf beheren en aanpassen

Nu alles goed is ingesteld en aangemaakt, kun je het bedrijfsprofiel verder uitbreiden. Voor elk onderdeel hebben we hieronder een uitleg geplaatst.

Bedrijfsnaam aanpassen

Hier staat natuurlijk je bedrijfsnaam, maar deze kun je nog uitbreiden met een belangrijk (lokaal) zoekwoord. Daarmee wordt je bedrijf nog sneller gevonden en krijg je hogere posities binnen Google. Zet dus kort en bondig achter je bedrijfsnaam wat je bedrijf precies doet, als dit nog niet duidelijk wordt uit de naam van je bedrijf zelf.

Draagt je bedrijf de naam ‘Jansen Timmerwerken Gouda’, dan is een zoekwoord toevoegen onnodig. Is je naam alleen ‘Jansen’? Dan kun je woorden als ‘timmerwerken’ of ‘Gouda’ beter nog wel toevoegen.
Sla hier ook zeker niet in door! Een paar extra zoekwoorden is heel nuttig, maar veel meer dan dat werkt je alleen maar tegen. Dit principe van ‘keyword stuffing’ wordt door Google direct afgestraft, waardoor je niet meer hoog in de zoekresultaten verschijnt.

Categorieën toevoegen

Je hebt hiervoor al een categorie aan je bedrijf gekoppeld. Deze categorie wordt ook wel de primaire categorie genoemd. Je kunt er, zoals de indicatie ‘primaire categorie’ al doet vermoeden, nog meerdere categorieën aan toevoegen. Vergelijk dit met het toevoegen van zoekwoorden, alleen dan daadwerkelijk wat je werkzaamheden inhouden. Zoek dus naar wat synoniemen voor de diensten die je bedrijf levert.

Adresgegevens wijzigen

Verhuist je bedrijf of bezoekadres? Dit kun je eenvoudig aanpassen via je Google Mijn Bedrijf account. Zo kunnen klanten je, ook op je nieuwe adres, makkelijk vinden.

Servicegebieden toevoegen

Bepaal bij dit onderdeel waar je bedrijf allemaal actief is. Dit gaat dus verder dan alleen het bezoekadres voor klanten. Je kunt elke regio toevoegen, ook al overlappen deze elkaar. Wil je dus door heel Nederland je diensten aanbieden, maar ook bij jou in de buurt? Voer dan zowel ‘Nederland’ als gemeenten, provincies, steden of dorpen bij jouzelf in de regio in.

Openingstijden toevoegen

Ontzettend handig voor klanten die graag langs willen komen, maar twijfelen of je wel open bent. Je kunt voor elke dag in de week een specifieke openingstijd invullen. Je kunt ook je reguliere openingstijden voor een of meerdere dagen aanpassen, bijvoorbeeld tijdens feestdagen of vakanties.

Heb je verschillende openingstijden, bijvoorbeeld voor het kantoor en de showroom? Of ben je telefonisch langer bereikbaar dan op locatie? Vul dan afwijkende openingstijden voor elk onderdeel binnen je bedrijf in.

Telefoonnummer toevoegen

Dit nummer heb je al ingevuld bij de set-up. Als je meerdere telefoonnummers hebt, kun je deze hier toevoegen. Blijf wel bij de uiterst noodzakelijke telefoonnummers: de onderlinge nummers van de verschillende secretaressen toevoegen is niet zo handig. Wijzigt je telefoonnummer, kun je dit ook snel aanpassen.

Korte naam toevoegen

Met deze verkorte bedrijfsnaam kun je klanten nog makkelijker laten zoeken naar je bedrijf. Laat ze bijvoorbeeld zoeken naar een deel van je bedrijfsnaam, zodat je sneller gevonden wordt.

Domeinnaam toevoegen

Door de URL van je website of webshop toe te voegen leidt je geïnteresseerde bezoekers direct naar de juiste website. Om te kunnen bekijken welke bezoekers er direct vanaf Google op je site terecht komen, kun je het beste een URL met UTM-tags toevoegen.

Afspraken URL toevoegen

Heb je een speciale URL die klanten kunnen gebruiken om direct een afspraak te maken? Upload die dan hier. Gebruik hier bij voorkeur opnieuw een URL die UTM-tagging ondersteunt.

Logo en header toevoegen

Met je logo en een header onderscheid je jezelf direct van je concurrentie. Houd wel rekening met de afmetingen die een logo of header mogen hebben. Zo mag je logo maximaal 250 bij 250 pixels zijn. De omslagfoto van je bedrijf mag 1080 bij 608 pixels groot zijn.

Beschrijving toevoegen

In maximaal 750 karakters kun je een korte omschrijving geven van wat je bedrijf is, wat je bedrijf doet en wat belangrijke kenmerken opnemen. 750 karakters zijn zo op, dus denk goed na wat je hier precies wilt vertellen.

Services en producten toevoegen

Geef hier aan welke services, producten of diensten je bedrijf aan klanten verleent. Kies een bestaande categorie waar je producten onder vallen. Mis je een passende categorie? Voeg deze simpelweg toe door er zelf een aan te maken.

Mediabestanden toevoegen

Naast het logo of de header kun je ook andere mediabestanden toevoegen. Laat bijvoorbeeld in foto’s zien hoe de buitenkant van je gebouw eruit ziet, zodat klanten het makkelijk terug kunnen vinden. Foto’s van de binnenkant geven een goede impressie van de indeling en sfeer van je bezoekadres. Afbeeldingen van je producten of diensten kunnen mensen ook helpen in hun keuzeproces voor jouw winkel.

Account permanent verwijderen

Je kunt je account definitief laten verwijderen, bijvoorbeeld wanneer je met het bedrijf stopt. Hiervoor volg je de volgende stappen:

  1. Log in bij Google Mijn Bedrijf op je computer. Log in met het bijbehorende bedrijfsaccount dat je gebruikt hebt tijdens de installatie
  2. Klik op het profiel dat je wilt verwijderen
  3. Open het menu links en klik op ‘Informatie’
  4. Kies voor ‘Deze vermelding sluiten of verwijderen’
  5. Kies ‘Vermelding verwijderen’
  6. Kies ‘verwijderen’

Je account en alle bijbehorende gegevens zijn nu verwijderd.

Google Mijn Bedrijf app installeren

Ook op je telefoon kun je alles rondom je bedrijf beheren. Met de app van Google Mijn Bedrijf kun je eenvoudig gegevens over je bedrijf aanpassen, aanvullen of verwijderen. Daarnaast ben je ook sneller op de hoogte als iemand een vraag over je bedrijf stelt. Reageer ook sneller op reviews die door je klanten worden achtergelaten. Hoe je trouwens deze reviews optimaliseert, leggen we je ook uit.

Optimaliseer account met Google reviews

Reviews zorgen niet voor een direct hoger resultaat in de listings van Google, maar kunnen klanten die je al wel gevonden hebben toch aansporen om voor jouw bedrijf te kiezen. Jij creëert voor je eigen website een hogere click through rate en klanten kunnen je makkelijker vergelijken met concurrenten. 82 procent van de Google bezoekers zegt namelijk deze reviews te lezen.

Reviews moeten altijd volledig eerlijk en oprecht zijn. Google verbiedt het daarom om reviews te vragen in ruil voor iets, bijvoorbeeld een kortingscode of een gratis product. Je kunt natuurlijk wel altijd vragen of iemand een review achter wil laten. Dit kun je doen door een makkelijke link naar de reviews te plaatsen, een QR code naar deze pagina aan te maken of het simpelweg persoonlijk vragen.

Deel hiervoor het reviewformulier dat aan Google Mijn Bedrijf gekoppeld is. Dit kun je opvragen uit je Google Mijn Bedrijf account via ‘home’ en vervolgens ‘Krijg meer reviews’. Je kunt hier een persoonlijke link aanmaken die je door kunt sturen naar degene die een review wil plaatsen. Om het makkelijk te maken, kun je de link ook aanpassen naar iets wat je zelf goed kunt onthouden. Vervolgens kan de klant hier zijn review achterlaten, die vervolgens snel zichtbaar zal zijn.

Hulp nodig met Google Mijn Bedrijf?

Je Google Mijn Bedrijf is nu volledig ingesteld! Tenzij het niet lukte en je tegen problemen aanliep. Wil je dit toch graag opgelost hebben? Of vond je het allemaal te veel moeite en wil je alles simpelweg uitbesteden? Neem dan contact op met een Google Mijn Bedrijf specialist of een andere expert op het gebied van online marketing. Zij kijken graag met je mee en richten alles precies naar jouw wens in. Scheelt jou een hoop gedoe en alles is in een keer goed!

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2021 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex