Blog

Chrome “website verbinding niet privé”


Afbeelding Chrome “website verbinding niet privé”

Wat betekent ‘niet veilig’ in Chrome?

Je bent vast wel eens de foutmelding ‘’Je verbinding is niet privé’’ tegenkomen tijdens het surfen op het web, maar wat betekent deze fout eigenlijk? Lees verder om erachter te komen wat deze fout veroorzaakt en wat je kan doen om deze fout in het vervolg te voorkomen.

Als je een website bezoekt dan stuurt jouw browser een verzoek naar de server waarop de website wordt gehost. Vervolgens valideert de browser het geïnstalleerde certificaat op desbetreffende website om de huidige privacy normen te controleren. Als het certificaat op een of andere manier niet goed is ingesteld dan kan de website niet juist worden gecodeerd. In plaats
van de website te laden zal de foutmelding worden weergeven.

In elke browser wordt de foutmelding anders weergeven. Deze variaties zijn dus afhankelijk van de browser, maar ook van het besturingssysteem en de configuratie van het certificaat op de servers.

1. Google Chrome

De fout wordt weergeven met de titel ‘’je verbinding is niet privé’’, en in de ondertitel staat het volgende bericht: ‘’Aanvallers proberen mogelijk je gegevens via domein.nl te stelen (b.v. wachtwoorden, berichten of creditcards)’’.

Deze melding gaat samen met een foutcode, dat helpt het daadwerkelijke probleem te achterhalen. De meest voorkomende foutcodes is Google Chrome zijn codes als:

‘’ERR_CERT_SYMANTEC_LEGACY’’, ‘’NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID’’, ‘’NET::ERR_CERT_DATE_INVALID’’ of ‘’SSL certificaat foutmelding’’.

2. Safari browser

in Safari wordt de foutweergeven als: “Je verbinding is niet privé. Deze website doet zich mogelijk voor als “domein.nl” om jouw persoonlijke of financiële informatie te stelen. Je zou terug moeten gaan naar de vorige pagina.’’ Er worden geen foutcodes weergeven.

3. Mozilla Firefox

in plaats van ‘’je verbinding is niet privé’’ geeft Mozilla Firefox de fout weer als “Je verbinding is niet beveiligd. De eigenaar van domein.nl heeft zijn website onjuist geconfigureerd. Om jouw informatie te beschermen tegen diefstal, heeft Firefox geen verbinding met deze website.

Net als in Google Chrome staat er in de melding ook een foutcode. Deze foutcodes kunnen er als volgt uitzien in Mozilla Firefox :
‘’MOZILLA_PKIX_ERROR_MITM_DETECTED’’, ‘’SEC_ERROR_EXPIRED_CERTIFICATE’’, ‘’SSL_ERROR_BAD_CERT_DOMAIN’’.

4. Microsoft Edge

De fout wordt weergeven als ‘’“Je verbinding is niet privé. Aanvallers proberen mogelijk je gegevens via domein.nl te stelen (b.v. wachtwoorden, berichten of creditcards)’’. De foutcodes kunnen zullen er in de meeste gevallen zo uitzien:

‘’NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID’’, ‘’Error Code: 0’’, ‘’DLG_FLAGS_INVALID_CA’’.

Hoe privacyfout in Chrome oplossen?

Uit de praktijk blijkt dat de privacyfouten kunnen ontstaan aan twee verschillende kanten. Enerzijds zien we vaak problemen met de client, dat kan in dit geval jouw browser, besturingssysteem of computer zijn. Anderzijds zien we ook vaak problemen met het certificaat op de website (verkeerd domein, verlopen of onveilig).

Er zijn verschillende handelingen die je kunt uitvoeren op de privacyfout te herstellen. We nemen je mee in de stappen:

1. Laad de pagina opnieuw

Sluit je browser en probeer de pagina opnieuw te laden. Het kan zijn dat er iets niet klopte in jouw browser of dat de website-eigenaar zijn SSL-certificaat opnieuw uitgeeft.

2. Check de klok van jouw computer

Wanneer de tijd en datum van jouw computer niet juist is ingesteld dan zal je ook een privacyfoutmelding ontvangen. Check dus of de instellingen van jouw klok kloppen met de lokale tijd.

3. Wis browsercache- en cookies

Bij privacyfouten is het altijd verstandig om je cache en cookies te wissen. Mocht je deze gegevens niet kwijt willen, dan is het ook een optie om de website te openen in de incognitomodus. Als de website dan gewoon werkt dan kan de fout worden veroorzaakt door een chrome-extensie die niet goed werkt. Schakel deze uit en probeer de website opnieuw te laden.

4. Wis de SSL status op jouw computer

De browser slaat SSL certificaten op in een cache om de daaropvolgende verbindingen te versnellen. Het kan zijn dat de browsercache een verouderde versie van het SSL certificaat heeft omgeslagen. Daarom is het handig om de SSL status te wissen. Probeer vervolgens opnieuw verbinding te maken met de website.

5. Schakel VPN of een antivirus tijdelijk uit

Een antivirus of VPN kunnen kunnen de verbinding met jouw website verstoren. Door het tijdelijk uitschakelen kun je proberen of je nu wel toegang hebt tot de website. Vergeet uiteraard niet om later de antivirus weer te activeren.

We hopen natuurlijk dat een van bovenstaande handelingen jouw privacyfoutmelding heeft verholpen. Mocht dat niet het geval, probeer dan je besturingssysteem te updaten naar de meest nieuwe versie. Tot slot kan je altijd nog proberen om je computer, en zelfs je router, opnieuw op te starten. Dit kan vervelend zijn als je veel tabbladen op hebt staan, maar het herstarten van apparaten verwijdert veel tijdelijke cache en kleine problemen. Het kan dus zeker ook een oplossing zijn voor de foutmelding ‘’website verbinding niet privé’’.

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2020 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex