Blog

LCP: Een belangrijke rankingsfactor van Google

Afbeelding LCP: Een belangrijke rankingsfactor van Google

Voor de ranking van een website kijkt Google naar tal van factoren. Een van de factoren die steeds belangrijker is LCP, oftewel de ‘Largest Contentful Paint’. Deze term geeft aan hoe lang het duurt voordat het grootste elementen op een pagina aan de bezoeker getoond wordt. Dit kan betrekking hebben op een tekstblok, maar ook op een afbeelding, video of slideshow.

Bij deze term wordt vooral gekeken naar het gebied boven de denkbeeldige vouw. De denkbeeldige vouw geeft het gedeelte van je website aan dat direct zichtbaar is zonder te hoeven scrollen. Als je naar beneden scrollt, kom je vervolgens onder de denkbeeldige vouw uit.

Als je je website zo goed mogelijk wil optimaliseren, zou je met LCP aan de slag moeten gaan. Google is hier namelijk meer en meer waarde aan gaan hechten. Dit is op zich logisch, aangezien LCP ook bepalend is voor de snelheid van je website. Des te beter de LCP van je website is, des te sneller je website laadt. Deze elementen gaan gewoonweg hand in hand met elkaar.

De Core Web Vitals van Google

In 2021 kwam Google plots met iets nieuws op de proppen; Core Web Vitals. Dit is een tool van Google waarmee je de page experience van een website of pagina kunt meten. Door deze tool te lanceren, heeft Google meer en meer de pijlen op de gebruikerservaring gericht. Binnen de wereld van gebruikerservaring speelt LCP een belangrijke rol.

Wat wij precies verstaan onder page experience? Dat is een set van factoren die meet hoe gebruikers de webpagina ervaren. Hierbij wordt helemáál niet gekeken naar de informatie die op het website staat. Het gaat puur om de beleving van de website.

Als je van Core Web Vitals gebruikmaakt, kan je met drie elementen aan de slag gaan:

  • Visual Stability: verschuiven er elementen op je website als er gescrold wordt? Des te minder content op je website verschuift, des te beter. Volgens Google is verschuivende content van negatieve invloed op de beleving op/van je website.
  • First Input Delay: hierbij wordt gekeken naar hoe snel de pagina reageert op input van de bezoeker? In een ideale wereld moet hier zo snel mogelijk op gereageerd worden.
  • Largest Contentful Paint: dit is dus de snelheid waarmee het belangrijkste deel van de pagina geladen wordt. In dit geval staat ‘belangrijkste’ gelijk aan ‘grootste’. Het grootste gedeelte op een pagina kan bijvoorbeeld een groot tekstblok of een afbeelding zijn.

Is het aan te raden om met de Core Web Vitals van Google aan de slag te gaan? Ja, zonder enige twijfel. Het feit dat Google deze tool toegevoegd heeft, is veelzeggend. Veelzeggend voor het feit dat Google zelf meer en meer waarde aan de User Experience hecht. Ons advies is dan ook om serieus met deze tool van Google aan de slag te gaan.

LCP: Largest Contentful Paint

Heb je een prachtige website ontwikkeld? En heb je boven de denkbeeldige vouw voor een grote afbeelding gekozen? Dan is de kans heel groot dat deze afbeelding het grootste en belangrijkste gedeelte van je website is. Des te sneller deze afbeelding geladen wordt, des te sneller de LCP van je website is. Dát komt uiteindelijk je ranking binnen Google alleen maar ten goede.

Let wel op: het gaat hierbij niet om een leeg veld of een achtergrondkleur. Zoals de benaming ‘Paint’ al doet vermoeden, gaat het hierbij om bijvoorbeeld een afbeelding, een svg, een canvas of een stuk tekst.

Bestaat er maar één LCP op elke website? Nee, de LCP heeft betrekking op het direct zichtbare gedeelte van de webpagina. Komt je bezoeker door een interne link bijvoorbeeld halverwege een andere pagina uit? Dan wordt bij die pagina op die plek gekeken naar de LCP.

Maar: wat is dan een goede LCP? En wat is een matige tot slechte LCP? Google houdt daarbij onderstaande waarden aan:

  • Goede LCP: een laadsnelheid lager dan 2500ms
  • Matige LCP: een laadsnelheid tussen de 2500 en 4000ms
  • Slechte LCP: een laadsnelheid hoger dan 4000ms

Als je met de Core Web Vitals van Google aan de slag gaat, zie je deze hoeveelheid ‘ms’ direct naar voren komen. Des te lager deze score is, des te beter je website scoort op het gebied van LCP.

Met name voor mobiele gebruikers is dit een belangrijke criteria geworden. Als je op je smartphone op een website terechtkomt, wil je dat deze website zo snel mogelijk laadt. Des te sneller het grootste gedeelte op de website geladen wordt, des te sneller de gehele website geladen wordt.

Door met de LCP van je website aan de slag te gaan, ga je dus ook gericht met de algehele snelheid van je website aan de slag.

Hoe kan je de LCP makkelijk meten?

Voor het meten van de LCP heb je niet per se Core Web Vitals nodig. Je kunt namelijk ook via de browser de LCP van een website bekijken. Volg hiervoor dit stappenplan op:

  • Stap 1: open een nieuw incognito venster en open de webpagina waarvan je de LCP wilt bekijken.
  • Stap 2: klik nu met de rechtermuisknop op de pagina en klik op inspecteren (in Google Chrome)
  • Stap 3: klik op het lighthouse paneel. Selecteer nu alleen ‘Performance’ en vervolgens op ‘run audits’. Je krijgt nu direct onder andere de Largest Contentful Paint te zien.

Conclusie

Wil je graag de ranking van je website verbeteren? Dan is het dus verstandig om ook je pijlen op de Core Web Vitals van Google te richten. Binnen deze nieuwe tool speelt de Largest Contentful Paint eigenlijk de belangrijkste rol. Door dit criteria te optimaliseren, optimaliseer je de snelheid van je volledige website.

Als je hier mee aan de slag wilt gaan, kan je bij ons aankloppen. Wij verbeteren graag de LCP van je website, terwijl wij ook eventuele problemen voor je op kunnen lossen. Samen met jou werken wij graag aan de optimalisatie van je (WordPress) website. Neem gerust contact met ons voor het bespreken van alle mogelijkheden!

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPonderhoud.nl 2011 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex