Blog

Foutmelding err_ssl_protocol_error snel oplossen

Afbeelding Foutmelding err_ssl_protocol_error snel oplossen

Een err_sll_protocol_error is een foutmelding die verschijnt wanneer er geen beveiligde verbinding gemaakt kan worden met een WordPress website. Dit klinkt een beetje vaag en je wilt er natuurlijk vooral vanaf. Wat de foutmelding precies inhoudt en wat je er tegen kunt doen, leggen we je hier uit! De fout kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het aan de server van je website liggen, maar ook aan de lokale computer die je vaak gebruikt. Soms is het zelfs een combinatie van beide gegevens. De meeste problemen komen voor in Google Chrome, maar ook andere browsers ervaren last van deze foutmelding. We bespreken eerst hoe de foutmelding er in verschillende browsers uit ziet.

Google Chrome

Bij Google Chrome word je verteld dat er geen beveiligde verbinding geboden kan worden. Het domein dat je wilde bezoeken heeft een ongeldige reactie verzonden, aldus Chrome. De welbekende foutcode err_ssl_protocol_error staat ook vermeld op de pagina.

Mozilla Firefox

Bij Firefox word je gewaarschuwd voor een potentieel beveiligingsrisico verderop. De website heeft gevonden dat er mogelijk een kans is op criminelen die je gegevens kunnen stelen. Je krijgt de kans om terug te gaan naar de website waar je vandaan kwam, of de geavanceerde instellingen in te duiken.

Microsoft Edge

Edge is het minst uitgebreid van alle drie de browsers. Deze browser laat je alleen weten dat er geen veilige verbinding met de pagina kan worden gemaakt. Wel noemt Edge mogelijke oorzaken van het probleem, zoals een verouderde website of het gebruik van onveilige TLS instellingen rondom de beveiliging. Je kunt volgens Edge het beste contact opnemen met de website-eigenaar als het probleem zich voortzet.

Hoe ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR oplossen?

Nu wil je natuurlijk zo snel mogelijk van de foutmelding af. We bespreken 8 manieren waarop jij deze foutmelding kunt voorkomen. Volg deze in de volgende volgorde op, om de kans zo groot mogelijk te maken dat de melding verdwijnt.

Doordat een dergelijke foutmelding zowel kan voortkomen uit de server als vanaf de lokale computer, bespreken we voor beide mogelijkheden stappen die je kunt doen. De ene keer richt je je dus op een oplossing op de lokaal computer, terwijl de volgende tip weer kan gaan over de serverinstellingen of de SSL-certificering.

SSL-status vernieuwen

De eerste stap die kan helpen om de foutmelding te verhelpen, is het vernieuwen van de SSL-status in je Chrome browser. Chrome slaat namelijk SSL-certificaten op in een cache om de eerstvolgende verbinding met deze website sneller te kunnen laten verlopen. Zo wordt voorkomen dat voor elk sitebezoek een nieuwe HTTPS-aanvraag gedaan moet worden voor de SSL-certificering. Soms kunnen deze gegevens verouderd raken, bijvoorbeeld wanneer de site naar een andere hostingpartij migreert. Daarom kun je de SSL-status eerst wissen om dit op te lossen. Maak vervolgens opnieuw verbinding door de browser weer op te starten en verbinding te maken met je website.

DNS-instellingen SSL certificaat controleren

Het probleem kan ook voortkomen door een probleem met de DNS-instellingen van je website. Deze zijn dan bijvoorbeeld niet volledig of onjuist doorgevoerd. Het SSL-certificaat wordt dan correct aangemaakt, maar gekoppeld aan een verkeerd domein. Via een controletool voor je SSL certificaat, Qualys SSL Labs, kun je controleren of er problemen zijn met je certificering. Je hebt hiervoor geen browsercache nodig. Hoe je de tool gebruikt, lees je in onderstaand stappenplan:

  1. Open Qualys SSL Labs en zoek naar ‘SSL Server Test’
  2. Voer bovenaan bij ‘Hostname’ je domein in en klik op ‘Submit’
  3. Controleer het rapport dat je krijgt, inclusief alle gegevens
  4. Wanneer alles groen is, werkt alles naar behoren. Krijg je een andere kleur dan groen, bekijk dan waar het probleem zit en probeer dit op te lossen.

Datum en tijdstip controleren

Het probleem van de foutmelding kan ook aan de computer zelf liggen. Een van de oorzaken kan komen door een verkeerd ingestelde datum en tijd op je computer. Wanneer deze onjuist zijn ingesteld, kan dit voor problemen zorgen wanneer het SSL-certificaat opgehaald moet worden.

Bij het ophalen van de SSL-verbinding moet de huidige tijd en datum op je systeem kloppen. SSL-certificeringen hebben namelijk een vaste vervaldatum. Als je datum en tijd dus niet kloppen, kan dit zorgen voor een probleem binnen het authenticatieproces. Om dit te voorkomen, gaat een SSL-verbinding altijd uit van een geldige datum en tijd. Zorg er daarom voor dat deze twee kloppen op je computer.

Voor Windows:

  1. Toets ‘Windows + X’
  2. Selecteer ‘Systeem’
  3. Zoek in de zoekbalk naar ‘Tijd’
  4. Selecteer ‘Datum en tijd wijzigen’
  5. Controleer of de datum en tijd kloppend zijn
  6. Wil je zeker weten dat je datum en tijd kloppen? Zet dan de opties voor het instellen van de juiste tijd en tijdzone aan

Voor MacOS:

  1. Klik op het Apple-logo links bovenin je taakbalk
  2. Selecteer ‘Systeemvoorkeuren’
  3. Kies ‘Datum en tijd’
  4. Controleer of de datum en tijd kloppend zijn
  5. Zet het vinkje voor ‘Stel datum en tijd automatisch in’ als je zeker wilt weten dat de tijd klopt

Cache en cookies verwijderen

Door je browser cache te verwijderen kan het probleem zichzelf ook oplossen. Als je het grondig aan wilt pakken, kun je het beste ook je cookies in je browser verwijderen. Houd hierbij wel rekening met het feit dat je de cookies van elke website vervolgens opnieuw moet accepteren en overal opnieuw in moet loggen. Kijk hoe je de cache en cookies in je browser moet verwijderen. Vaak hebben deze onderdelen een speciale subkop binnen de instellingen, dus moet dit makkelijk te vinden zijn. Kom je er zelf niet uit? Met een snelle Google zoekopdracht ben je snel verder geholpen.

Browser extensies tijdelijk uitschakelen

Ook browserextensies kunnen de verbinding lastig maken, waardoor de foutmelding optreedt. Door alle extensies te controleren, kun je zien of deze daadwerkelijk het probleem zijn. Je kunt alle extenties bekijken door rechts bovenin op de drie puntjes te klikken. Zoek in deze lijst naar ‘Meer hulpprogramma’s’ en kies vervolgens voor ‘Extensies’. Surfen naar ‘chrome://extensions’ kan ook.

Nu zie je een overzicht met alle extensies die je op dit moment gebruikt. Wil je eerst checken of het probleem zich voordoet bij de extensies? Schakel ze dan allemaal uit en bezoek de site opnieuw. Als het probleem zich dan niet meer voordoet, ligt het aan je extensies. Schakel vervolgens alle extensies een voor een uit, om erachter te komen welke het probleem veroorzaakt. Heb je die vervelende extensie vervolgens gevonden? Laat hem even uitstaan en controleer regelmatig op updates. Die kunnen het probleem mogelijk verhelpen. Helpt een update niet of komen er geen updates meer uit? Dan kun je het beste afscheid nemen van je extensie.

Browser updaten naar nieuwe versie

Voor je browser is de laatste stap om de software van de browser zelf te updaten naar de laatste versies. Oudere versies van browsers gebruiken verhoogt namelijk de kans op een error, aangezien de beveiligde verbinding minder secuur tot stand kan worden gebracht.
Nieuwe updates brengen altijd nieuwe beveiligde verbindingen tot stand en halen foutjes uit de oude software. Zo kan de foutmelding mogelijk verholpen worden.

Google Chrome update de software automatisch zodra je de browser sluit. Heb je altijd tabbladen open staan? Dan moet je dit handmatig doen. Vaak geeft Chrome je dit aan door rechts bovenin een groen vlakje met ‘Update beschikbaar’ weer te geven. Door hierop te klikken (of door je tabbladen te sluiten) wordt de update uitgevoerd.

Besturingssysteem updaten naar nieuwe versie

Nu we zeker weten dat het niet aan de browser ligt, kunnen we weer gaan kijken naar je eigen computer. Zorg er ook voor dat deze up-to-date is, aangezien dit voor dezelfde verbeterde beveiliging zorgt. Zolang je als Windows 10-gebruiker je automatische updates hebt ingeschakeld en regelmatig je computer uit zet, zijn deze updates geen enkel probleem. Heb je die niet aanstaan of kent je computer deze optie niet? Controleer dan zeker even of er een software-update voor je besturingssysteem beschikbaar is.

Bij MacOS doe je dit door links bovenin op het Apple-logo te klikken en te kiezen voor ‘Over deze Mac’. Als je de knop ‘Software update’ ziet staan, is er een software-update beschikbaar. Door op deze knop te klikken, voer je deze automatisch uit. Je kunt ook via de instellingen van de Mac of via de App Store controleren of er een software update beschikbaar is. Zie je dat de update ontzettend lang gaat duren? Laat je computer dan eerst opnieuw opstarten. Dit gaat vaak stukken sneller dan de volledige systeemupdate en kan het probleem mogelijk ook al voorkomen.

Antivirus en firewall uitschakelen

Hoewel antivirussoftware en een goede firewall beide ontzettend belangrijk zijn om veilig online te kunnen surfen, kunnen ze toch soms voor problemen zorgen. Zo kan je antivirussoftware de HTTPS-verbindingen met sites controleren, om er zeker van te zijn dat deze geen virussen op je computer achterlaten. Soms gaat de software hier iets te fanatiek mee aan de slag, waardoor betrouwbare sites onterecht als onbetrouwbaar worden aangemerkt.

Om te controleren of dit inderdaad het probleem is, kun je de software tijdelijk (!) even uitschakelen. Zet voor de volledigheid ook je Firewall even uit. Doe dit alleen als je zelf weet dat de website volkomen veilig is! Controleer de website nu opnieuw en kijk of het probleem zich nog voordoet. Vergeet niet om zowel je antivirussoftware als je Firewall weer zo snel mogelijk opnieuw in te schakelen, zodra de problemen zijn opgelost.

Waarom is een beveiligde verbinding belangrijk?

Een beveiligde verbinding is een stuk belangrijker dan de meeste mensen denken. Daarom wat achtergrondinformatie over het belang van deze foutmelding. Als je een website bezoekt, zie je dat de URL vaak begint met ‘HTTP’ of ‘HTTPS’. Dit zijn zogeheten veiligheidsprotocollen, die aangeven hoe alle gegevens van een website vanaf de server naar jouw browser worden verzonden. Er zijn strenge regels die voor deze protocollen moeten worden nageleefd, met name voor het nieuwere en uitgebreidere HTTPS. Een voorbeeld hiervan is de SSL-verbinding. Die kun jij zelf het beste herkennen aan het hangslotje voor de URL in de zoekbalk van je webbrowser. Deze SSL-verbinding zorgt ervoor dat derden niet meer bij jouw gegevens kunnen komen. Al je persoonlijke gegevens en financiële gegevens kunnen zo nooit in handen vallen van criminelen. Dat is precies waarom beveiligde verbindingen zo belangrijk zijn.

Hulp nodig bij het oplossen

Lukt het nog steeds niet om de foutmelding weg te krijgen? Geen paniek. Er zijn ontzettend veel specialisten beschikbaar die zich helemaal hebben toegelegd op deze foutmelding. Zij kunnen hem waarschijnlijk in no-time voor je oplossen, zodat je weer verder kunt met je site.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2021 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex