Blog

Featured snippets met WordPress


Afbeelding Featured snippets met WordPress

Wat zijn featured snippets?

Op zoek naar meer verkeer naar je WordPress website? Laat Google je helpen! En dan bedoelen we niet door middel van content creatie, het plaatsen van backlinks of investeren in SEO… We doelen op featured snippets! In deze blog leggen we je uit wat featured snippets precies zijn en hoe het precies werkt.

Een featured snippet is een uitgelicht stukje tekst met een antwoord op een vraag van een gebruiker. Deze korte samenvatting wordt bovenaan in de zoekmachine, boven het eerste zoekresultaat, weergeven in een vak. Featured snippets hebben een andere stijl dan de rest van de zoekresultaten, waardoor ze goed opvallen. Het doel van deze tekst is om de aandacht van gebruikers te trekken binnen de resultatenpagina en gebruikers daarmee tijd te besparen.

Welke soort snippets zijn er?

Er zijn verschillende soorten snippets: paragrafen, opsommingen, genummerde lijsten, tabellen en YouTube.

Snippets met paragrafen

Een paragraaf snippet komt je vast bekend voor, ze komen namelijk het vaakst voor in de zoekmachine. Het is meestal een stukje tekst met een afbeelding, naar aanleiding van een zoekvraag met de termen ‘hoe’, ‘wie’, ‘waarom’ of ‘wat’. Het doel is om de gebruiker een antwoord te geven op een directe vraag.

1. Snippets met opsommingen

In deze snippet maakt Google een lijst met bulletpoints door de subkoppen uit een artikel te weergeven.

2. Snippets met genummerde lijsten

Als Google denkt dat een gebruiker behoefte heeft aan een stappenplan dan weergeeft de zoekmachine een genummerde lijst, om zo de taak waarover een vraag is gesteld te kunnen volbrengen.

3. Snippets met een tabel

Wanneer Google denkt dat het handig is om antwoord te geven middels een overzicht, dat zal er een snippet met een tabel worden weergeven. Meestal wordt niet alle informatie uit de bestaande tabel gepakt, maar biedt de zoekmachine een kort en krachtig antwoord aan.

4. Snippets via YouTube

Google haalt niet alleen tekst uit websites om featured snippets samen te stellen, het is ook mogelijk om informatie uit YouTube te halen. Soms is het makkelijker om een video te volgen dan om een stuk tekst te lezen, bijvoorbeeld bij het volgen van een handleiding.

Hoe krijg je het voor elkaar om een featured snippet te krijgen?

Het is helaas geen directe formule om featured snippets te verkrijgen, maar gelukkig zijn er wel richtlijnen om die de kansen een stuk vergroten. Volg hiervoor het volgende stappenplan:

Zorg voor relevante en up-to-date informatie

Je hoeft nu niet direct aan de slag met het maken van nieuwe content, wat dat zal je direct heel veel tijd kosten. Onderzoek eerst de mogelijkheden om je bestaande content te optimaliseren. Ga zelf op zoek naar verouderde informatie in featured snippets. Probeer vervolgens deze posities te ‘stelen’, door zelf wel up-to-date informatie te geven waar de bezoeker naar op zoek is.

Daarnaast is het erg belangrijk om te kijken naar de zoektermen die jij gebruikt. Google maakt enkele woorden in featured snippets vetgedrukt, deze woorden kunnen een waardevol inzicht geven in de vraag van de bezoeker. Maak gebruik van deze kennis en verwerk deze woorden in je eigen content. Dan bestaat er de kans dat je in aanmerking komt voor een featured snippet.

Optimaliseer je content

Google geeft de voorkeur aan content die directe vragen beantwoorden, maar dus ook aan lijstjes en tabellen. Ga dus na of jij jouw content kan voorzien van opsommingen, in plaats van alleen maar lange stukken tekst. Een aantal tips hiervoor zijn:

● Gebruik alinea’s om specifiek antwoord te geven op een bepaalde vraag
● Maak gebruik van subkoppen
● Maak lijstjes om bepaalde stappen te weergeven en uit te lichten
● Gebruik tabellen als het gaat om antwoorden die veel data bevatten

Maak vragen specifieker met nog meer vragen

De vraag ‘’Wat is WordPress’’ is heel algemeen. Het is dus handig om nog meer relevante vragen te stellen over dat onderwerp, bijvoorbeeld:

● Wie maakte WordPress?
● Wie gebruikt WordPress?
● Waarom WordPress gebruiken?

De antwoorden op bovenstaande vragen bieden samen de perfecte mogelijkheid om
gedetailleerd uit te weiden over een onderwerp. Hoe meer vragen je binnen één bericht kan
beantwoorden, hoe groter de kans dat Google jouw content zal uitlichten.

Maak je website SEO proof

SEO is een groot onderwerp binnen de digitale marketing, maar als het gaat om featured snippets dan is het voldoende om rekening te houden met de volgende basisprincipes:

● Maak gebruik van zoektermen
● Maak gebruik van titels en ondertitels
● Voorzie jouw pagina van informatieve en opvallende meta-omschrijvingen
● Optimaliseer de alt-tekst van jouw afbeeldingen
● Maak slugs van getargete zoektermen

Waarom featured snippets?

Featured snippets bieden een mooie kans om jouw WordPress website uit te lichten in de zoekresultaten. Werken hieraan is misschien wel de makkelijke manier om gratis verkeer te verkrijgen. Er is natuurlijk geen garantie, maar in verhouding tot alle andere manieren om prominent aanwezig te zijn in de zoekresultaten, kost het veel minder tijd en brengt het geen kosten met zich mee. Waarom zou je je er dus niet mee bezighouden?

We zijn benieuwd naar jouw resultaten! Heb je vragen of zoek je SEO hulp? Neem dan contact met ons op via de livechat of bel ons op 030 20 72 488.

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2020 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex