Blog

UTM Codes aanmaken

Afbeelding UTM Codes aanmaken

Wil je graag de resultaten van je marketing campagnes meten? Als je een WordPress website hebt, is het aan te raden om van UTM codes gebruik te maken. UTM codes aanmaken en inzetten is gelukkig geen hogere wiskunde, dankzij het stappenplan in dit artikel.

Voordat we bespreken hoe je UTM codes kunt maken, kijken we eerst naar deze codes. Want, wat zijn UTM codes nou precies? Je kunt dit eigenlijk zien als een korte tag die je aan het einde van een URL plaatst. Op het moment dat iemand op deze URL klikt, wordt de betreffende tag naar Google Analytics doorgestuurd. Vervolgens kun je via Google Analytics bekijken op welke manier bezoekers op je website uitkomen.

Waar staat de afkorting UTM voor? Voor Urchin Tracking Module. Deze definitie geeft al duidelijk aan dat de codes betrekking hebben op tracking.

Tracking

Ben je op dit moment druk bezig met social media? Ben je op dit moment druk bezig met betaalde advertentiecampagnes? Of ben je op andere manieren bezig met het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers? Het advies is om aan de verschillende campagnes een tag te koppelen.

Aan de hand van deze tags kun je namelijk gericht met de tracking aan de slag. Zoals hierboven al aangegeven, worden deze tags door Google Analytics verzameld. Aan de hand van deze data zie je direct welke campagne het beste presteert. Je kunt vanaf dat moment bijvoorbeeld de focus op díe campagne leggen. Of proberen om andere campagnes net zo goed te maken.

Op het gebied van tracking zijn de UTM tags onmisbaar. Je houdt hiermee de resultaten in de gaten, je kunt goede vergelijkingen maken en je kunt de advertenties optimaliseren. Bovendien is het vrij makkelijk om UTM codes aan te maken, waarover hieronder meer.

Om een UTM code aan te maken, kun je gebruik maken van vijf parameters: campagne bron, medium, term, naam en inhoud.

Stappenplan

Wil jij graag met de tracking van je advertenties en website aan de slag gaan? Dan zou je UTM codes aan moeten gaan maken. Om dit zo makkelijk mogelijk voor je te maken, hebben wij twee stappenplannen opgesteld.

Waarom wij twee stappenplannen voor je uitgewerkt hebben? Omdat je twee mogelijkheden hebt om de UTM codes aan te maken. je kunt dit via Google Analytics doen, maar je kunt dit ook met een UTM taggingsheet doen.

Met Google Analytics

  • Open de Campaign URL builder. Dit is een speciale tool die je in Google Analytics aantreft.
  • Vul nu de velden in. Je zou hierbij de betreffende URL in moeten vullen, de source (dus de bron), het medium en de campagne naam. De campagne naam kun je uiteindelijk als dé tag zien.
  • Aan de hand van deze ingevoerde gegevens maakt Google Analytics direct een UTM code aan. Deze code kun je vervolgens op je website implementeren.

Is het aan te raden om Google Analytics te gebruiken? Dat is het geval als je niet al te veel UTM codes aanmaakt. Mocht je wel veel UTM codes aan moeten maken, kies je beter voor de onderstaande optie.

Met een UTM taggingsheet

Sinds enige tijd heb je via Google Sheets en Excel de mogelijkheid om zo’n sheet te maken. Je hoeft deze sheet alleen maar te downloaden, waarna je deze sheet in kunt vullen. In de sheet wordt vervolgens automatisch de UTM code aangevuld. Deze code kun je vervolgens in je website implementeren.

Tip: met een UTM taggingsheet vallen de URL’s nogal lang uit. Om deze URL’s te verkorten, zou je bijvoorbeeld van TinyURL of van Bit.ly gebruik kunnen maken.

Mocht je veel UTM codes aan willen maken, is dit de beste optie die je hebt. Met zo’n UTM taggingsheet maak je snel honderden UTM codes aan. Dat gaat niet zo gemakkelijk als je het via Google Analytics zou doen.

Conclusie

Om dit artikel over het UTM codes aanmaken waardig af te sluiten, hebben we enkele conclusies voor je op een rijtje gezet:

  • UTM codes zijn tegenwoordig onmisbaar. Met deze codes meet je de resultaten van je campagnes op, waardoor je deze kunt optimaliseren. Je krijgt bovendien veel informatie over waar je bezoekers vandaan komen en hoe je de conversie van je website kunt verhogen.
  • UTM codes aanmaken is geen hogere wiskunde. Met zowel Google Analytics als met een UTM taggingsheet is het niet lastig om UTM codes aan te maken.

Lukt het je niet om zelf UTM codes aan te maken? Of wil je het aanmaken van honderden UTM codes graag aan een specialist uitbesteden? Wij staan graag voor je klaar. Wij hebben reeds duizenden UTM codes aangemaakt, waardoor we dit snel doen. Dat brengt voor jou twee voordelen met zich mee: de UTM codes worden correct aangemaakt en je hebt hier zelf geen omkijken naar.

Heb je wel oren naar onze diensten? Neem gerust contact met ons op voor het bespreken van alle mogelijkheden. Je kunt een live chat starten, een contactformulier invullen of bellen naar 030 20 72 488.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPonderhoud.nl 2011 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex