Blog

De werking van een Facebook Pixel

Afbeelding De werking van een Facebook Pixel

Zet een Facebook Pixel op je website en registreer welke pagina’s bekeken worden door Facebook-gebruikers. Aan de hand van zo’n pixel kan je vervolgens je advertenties op je doelgroep afstemmen. Dit komt je advertenties ten goede en de conversie van je advertenties! En dat allemaal dankzij een simpele Facebook Pixel.

Door de jaren heen zijn de Facebook pixels steeds populairder geworden. Dit heeft vooral met de volgende drie redenen te maken:

  • Meer en meer mensen hebben een Facebook-account aangemaakt. Zeker enkele jaren geleden ging de groei van dit social media-kanaal ongekend hard. Recent onderzoek wees uit dat bijna 11 miljoen Nederlands een Facebook account hebben. Dát is veelzeggend, niet waar?
  • Adverteren via Facebook is steeds populairder geworden. Ook zijn meer en meer bedrijven zich bezig gaan houden met het adverteren via Facebook. Dat heeft er ook voor gezorgd dat meer en meer bedrijven van Pixel gebruik zijn gaan maken.
  • Facebook Pixel is steeds slimmer/beter geworden. Door meerdere ontwikkelingen is deze dienst van Facebook steeds slimmer én beter geworden. Dat zorgt ervoor dat je je advertenties nóg beter kunt laten draaien via Facebook.

Wat is een Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel kan je eigenlijk zien als een klein stukje code. Deze code kan je op je website installeren, waarna je website eigenlijk in verbinding staat met Facebook.

Door deze code is je website in staat om je bezoekers te analyseren. Zo zie je direct welke ingelogde Facebook-gebruikers je website hebben bekeken. Is dit bijvoorbeeld een gebruiker die op je website naar nieuwe voetbalschoenen gekeken heeft? Dan ziet deze gebruiker bij zijn volgende bezoek aan Facebook een advertentie van deze voetbalschoenen – en daarmee dus ook van jouw website.

Door op deze manier met Facebook Pixel aan de slag te gaan, kan je veel gerichter adverteren. Dit is terug te zien in de conversie van de advertenties, maar ook in je omzet. Als je op de juiste manier met Facebook Pixel aan de slag gaat, kan je je business ongekend opschalen.

Al met al spelen bij Facebook Pixel twee elementen een cruciale rol:

  • Het online surfgedrag van een Facebook gebruiker: door het stukje code op de website kan de link gelegd worden tussen de Facebook gebruiker en het online surfgedrag.
  • Je advertenties: aan de hand van dit online surfgedrag kan je vervolgens je advertenties aanpassen. Dit geldt niet alleen voor je advertenties zelf, maar ook voor de targetting van je advertenties. Met dank aan Facebook Pixel weet je precies op welke Facebook gebruikers je je moet/kunt richten.

Hoe stel je het in?

Is Facebook Pixel precies de tool waar je behoefte aan hebt? Dat is goed te begrijpen. Met deze tool kan je veel gerichter adverteren en daarmee het onderste uit de kan van je advertenties halen.

Maar – hoe kan je Facebook Pixel nou gebruiken? Voordat je van deze tool gebruik kunt maken, moet je enkele zaken instellen. Om je hier een handje bij te helpen, hebben wij onderstaand stappenplan voor je opgesteld:

Stap 1: kies eerst het juiste advertentieprofiel

Ten eerste zou je het juiste advertentieprofiel moeten kiezen. Kies hierbij altijd voor je eigen profiel én niet voor het profiel van bijvoorbeeld een reclame- of marketingbureau waar je mee samenwerkt.

Stap 2: zoek nu de pixelcode

In de advertentieomgeving kan je vervolgens klikken op ‘gebeurtenisbeheer’ of ‘pixels’. Nadat je dat gedaan hebt, krijg je de pixelcode te zien. Déze code zou je dus op je eigen website moeten installeren.

Stap 3: plaats de pixelcode op je website

De code die je bij stap 2 gevonden hebt, moet je nu in/op je eigen website plaatsen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de HTML code in de HTML template van je website te verwerken.

Maak je gebruik van WordPress? Dan kan je er ook voor kiezen om van een speciale plugin gebruik te maken. Met zo’n plugin laad je de code automatisch in, zonder dat je hier technische kennis voor nodig hebt.

Stap 4: controleer de pixelcode

Je kunt nu weer terug naar de advertentieomgeving van Facebook aan. Klik daar wederom op ‘Pixels’ of ‘Gebeurtenisbeheer’ en check of de pixelcode werkt. Als de pixelcode werkt, zie je hier onder meer statistieken van je website bezoekers naar voren komen.

Stap 5: voeg de Pixel toe aan je cookiemelding

Tot slot zou je je Pixel ook nog aan je cookiemelding toe moeten voegen. Dit is een van de wettelijke verplichtingen waar je simpelweg aan moet voldoen.

Stap 6: analyseren & optimaliseren

Heb je de voorgaande vijf stappen doorlopen? Dan zie je nu in de advertentieomgeving precies welke Facebook gebruikers op je website uitgekomen zijn. Dit zou je uitgebreid moeten analyseren, waarna je je advertenties hierop aan kunt gaan passen. Door dat te doen, ben je bezig met het optimaliseren van je advertenties en de conversie.

Wat heb je aan Facebook Pixel?

Als je bovenstaand stappenplan doorlopen hebt, heb je goud in je handen. Met Facebook Pixel kan je namelijk veel kanten op:

  • Nieuwe doelgroepen vinden: met dank aan de Pixelcode kan je volledig nieuwe doelgroepen vinden. Merk je op dat heel veel dezelfde soorten gebruikers op je website komen? En heb je nooit eerder gedacht dat dergelijke mensen op je website uit zouden komen? Dan heb je met Pixel een nieuwe doelgroep ontdekt!
  • Retargetting: ook kan je advertenties gaan maken die gekoppeld zijn aan het gedrag op je website. Voor sommige gebruikers voelt dit als ‘stalken’, maar het is juist een slimme vorm van marketing. Belangrijk hierbij is wel dat je relevante en goede advertenties maakt.
  • Samenstellen van doelgroepen: tot slot kan je met Facebook Pixel ook nog je doelgroepen samenstellen. Dit hoef je overigens niet zelf te doen; dit is een van de waarden die automatisch door Pixel opgesteld wordt.

Met andere woorden: met Facebook Pixel geniet je van veel mogelijkheden. Mocht je je Facebook advertenties beter willen laten renderen, dan doe je dit absoluut met Facebook Pixel!

Conclusie

Zou je graag met Facebook Pixel aan de slag moeten gaan? Vind je het alleen lastig om bovenstaand stappenplan op te volgen? Of loop je wellicht tegen problemen aan? Voor alles wat met Facebook Pixel te maken heeft, kan je contact met ons opnemen. Wij zijn je graag van dienst om je Facebook Pixel perfect in te stellen!

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

Bekijk ook artikel
Bekijk ook artikel
© WPonderhoud.nl 2011 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex