Blog

Professionele smartphone app laten maken: wat kost dat?


Afbeelding Professionele smartphone app laten maken: wat kost dat?

Apps zijn superhandig om verschillende processen in bedrijven te verbeteren. Maar wat kost het nou om een professionele app te laten maken? Het is lastig om duidelijk antwoord te geven op deze vraag. Elke app is maatwerk en de kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren. We zullen deze factoren toelichten, zodat je een beter beeld kan vormen van de eventuele kosten van het laten maken van een app voor jouw onderneming.

Wat kosten een app te laten maken

Om je een eerste indruk te geven: een geheel traject op maat, inclusief concept, design, realisatie en publicatie, kost gemiddeld € 25.000 tot € 50.000. Maar pin je hier niet op vast, de uiteindelijke kosten blijven afhankelijk van de specifieke wensen en de features die in de app moeten komen. Zo zijn er ook ontwikkelingskosten voor bepaalde projecten van ruim € 100.000. Over het algemeen geldt; hoe minder functies en schermen, hoe lager de kosten voor de app. 

Welke factoren spelen mee bij het bepalen van de kosten?

Techniek van apps

Het fundament van de kosten voor het bouwen van een app wordt bepaald door het type app en de gebruikte app techniek. Zo heb je een native app, een hybride app en een web app. Een native app levert de beste prestaties, maar er moeten wel twee verschillende apps ontwikkeld worden voor Android en iOS. Met kleine aanpassingen werkt een hybride app ook op beide platformen. Een web app is niet standaard downloadbaar in de stores en is te bereiken met een browser.

Complexiteit bij ontwikkeling

De complexiteit van de app heeft invloed op de kosten voor het ontwikkelen hiervan. Elke functionaliteit heeft weer meer ontwikkeluren nodig. Denk bijvoorbeeld aan de volgende onderdelen die zorgen voor extra kosten:

  • De mogelijkheid om zelf content aan te passen in het CMS systeem;
  • Naast ontwikkelen ook de app ontwerpen;
  • Functioneren op verschillende devices en besturingssystemen;
  • Integraties met bluetooth, GPS etc.; 
  • Functionaliteiten zoals pushberichten versturen.

Features en functies

De features van de hebben hebben ook invloed op de kosten van de ontwikkeling. Niet alle features zijn direct nodig om te implementeren, maar sommige zijn functies zijn essentieel om de app goed te laten werken. Bijvoorbeeld de volgende functies:

  • Logins: voor een management- of klantomgeving in de app;
  • Synchronisatie: met bijvoorbeeld de website;
  • Beveiliging: bescherming van gevoelige informatie;
  • E-commerce: de mogelijkheid om aankopen te doen in de app;
  • Chat: communicatie tussen collega’s en/of klanten;
  • Reviews: als onderdeel van de customer journey.

De makers van de app

Naast app developers heb je nog tal van specialisten die werken aan de app. Een developer is bezig met de ontwikkeling en programmering, maar om de app verder af te maken is het soms ook nodig om samen te werken met een app strateeg, app designer, app marketeer, app copywriter en app testers. Sommige specialisten hebben verschillende skills in huis, maar wederom is het afhankelijk van jouw wensen welke specialisten je allemaal nod ig hebt in het gehele proces.

Doorontwikkeling en onderhoud van de app

Net als een website is ook een app niet af na lancering. Als de app live is dan is het nodig om te blijven doorontwikkelen, uitbreiden, perfectioneren en de app te onderhouden. Hier zitten uiteraard ook kosten aan gebonden, maar dit zijn gelukkig niet de grootste bedragen. Bovendien is het vaak mogelijk om deze kosten uit te smeren over een langere periode.

Waar moet je beginnen bij het bouwen van een app?

Eenvoudige apps met weinig functionaliteiten kosten minder geld dan maatwerk apps die voldoen aan al jouw specifieke wensen. Begin daarom altijd eerst met een strategie en formuleer een concreet plan. Beschrijf hierin wat het doel van de app is en hoe deze app concreet waarde zal toevoegen aan jouw bedrijf. Breng vervolgens in kaart welk budget je hiervoor beschikbaar hebt. Pas daarna ga je kijken naar de juiste technologie voor de app en welke ontwikkelaar jou hierbij gaat ondersteunen.  

Nadat de strategie in kaart is gebracht is het belangrijk om een ontwerp voor een goede gebruikerservaring te maken. Maak hierbij ook gebruik van de feedback van je eindgebruikers, zij zullen de app tenslotte gaan gebruiken. Zo test je ook of de bedachte features ook daadwerkelijk aansluiten bij de wensen van de klant of medewerker. Ook na het ontwikkelen van de app is het belangrijk om bezig te blijven met de gebruikerservaring. Het is een continue proces van updates en bug fixes.

Is er altijd maatwerk nodig?

Het is natuurlijk niet altijd nodig om een professionele app op maat te laten maken. Wanneer je genoeg hebt aan een simpele app met weinig functies, dan is het vaak alleen nodig om de app juist te programmeren. Hiermee bespaar je direct op de ontwikkelkosten. Maar reken je niet direct rijk! Dit is niet volledig zonder risico’s. Ervaringen uit de praktijk leren ons dat gebouwde apps via outsourcing (appontwikkeling door anderen uit het buitenland) vaak kwalitatief niet voldoende zijn. Dat kan in de toekomst problemen opleveren voor de functionaliteiten van de app.

Wat zijn de opbrengsten van een app op?

Elk bedrijf kan een app inzetten voor verschillende doeleinden, maar over het algemeen ondersteunt een app vaak bij:

  • Efficiënte inrichting van processen;
  • Tijdsbesparing door efficiëntie;
  • Duidelijk overzicht van bijvoorbeeld voorraden, reserveringen en bestellingen;
  • Toegankelijk service- en verkoopkanaal.

Het gebruiken van een app voor jouw onderneming kan je dus uiteindelijk veel geld en tijd besparen, maar in eerste instantie zal het een grote investering zijn. Dat is vaak ook een reden waardoor veel creatieve app-ideeën het niet halen of niet optimaal benut worden. Goedkoop is ook in dit geval vaak duurkoop, dus wees kritisch op de samenwerkingen die je aangaat en kies altijd voor kwaliteit!

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2020 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex