Blog

Ad Blockers in WordPress


Afbeelding Ad Blockers in WordPress

Wat is een Ad Blocker?

Het installeren van een AdBlocker zorgt ervoor dat advertenties niet getoond worden. De reden dat sommige mensen dit installeren is dat zij advertenties zien als iets hinderlijks en irritants. Als website eigenaar word je hier niet blij van, want veel eigenaren van een WordPress website zijn namelijk afhankelijk van deze advertentie inkomsten. Sommige website eigenaren zijn hier zelfs volledig afhankelijk van.

Advertentie opbrengsten zijn nodig

Deze advertentie inkomsten hebben veel bedrijven nodig om hun kosten van te betalen. Kosten die gemaakt worden om de website te voorzien van content. Misschien ben je wel eigenaar van een website waarop nieuwsberichten worden geplaatst die journalisten hebben opgemaakt. Deze journalisten moeten wel betaald worden en hiervoor zijn juist deze advertentie inkomsten nodig. Hierdoor kunnen dergelijke AdBlockers vanuit het perspectief van WordPress website eigenaren een gevaar vormen voor de continuïteit van hun website en bedrijf.

Minder advertenties is minder inkomsten

Het detecteren en blokkeren van advertenties vanuit AdBlockers leidt ertoe dat deze advertenties minder vaak getoond kunnen worden, waardoor advertenties steeds minder gezien worden door bezoekers. Dit leidt tot minder inkomsten uit advertenties omdat fabrikanten / bedrijven willen betalen voor advertentieruimte, maar dit wel doen op basis van het aantal mensen die deze advertenties zien. Als bedrijf/ eigenaar van een WordPress website zijn er gelukkig een aantal mogelijkheden om te adverteren en gelijktijdig bezoekers voor de website te behouden.

Wat zijn de voor- en nadelen?

De voordelen van AdBlockers

* Vanuit de consument gezien is het voordeel dat je sneller over het internet kunt surfen doordat er geen advertenties hoeven te worden geladen

* Minder verstoring voor consumenten tijdens het lezen / bekijken van de content op websites, er wordt geen ruimte meer ingenomen door advertenties en banners

* Advertenties zouden virussen mee kunnen brengen, dit risico kun je hiermee beperken

* Consumenten krijgen meer privacy doordat er geen cookies meer worden opgeslagen

De nadelen van AdBlockers

* Sommige websites weren bezoekers die gebruik maken van AdBlockers. Dit zijn voornamelijk websites waarbij hun inkomsten veelal bestaan uit advertenties. Als deze advertenties niet meer zichtbaar zijn voor bezoekers, vallen ook de inkomsten weg. Hier zal een consument dus (tijdelijk) de AdBlocker uit moeten schakelen om op de website te komen.

* Advertentie inkomsten stellen websites in staat om kosten van te betalen. Bijvoorbeeld bij een journalistieke website, worden de journalisten ervan betaald. Als deze inkomsten wegvallen, kan het zo zijn dat op termijn de hele website zal moeten verdwijnen, waardoor bijvoorbeeld deze journalisten geen werk meer hebben

* Door het gebruik van AdBlockers kan er ongewild meer worden geblokkeerd dan alleen de advertenties. Soms worden hierdoor ook bijvoorbeeld teksten en afbeeldingen geblokkeerd die juist van belang zijn om de content van de website goed mee weer te geven

* Als website eigenaar is het een nadeel als er geen cookies meer worden opgeslagen, hiermee gaat er waardevolle informatie voor de adverteerders verloren, waarmee zij normaal gesproken veel gerichter zouden kunnen adverteren

Hoe werkt een Adblocker in Firefox?

In Firefox kan er worden gekozen voor een ingebouwde AdBlocker. Hiermee kan een consument advertenties blokkeren door te kiezen voor de instelling ‘Bescherming tegen volgen’. Hiermee zorgt Firefox ervoor dat cookies worden tegengehouden. Hiermee kan er geen informatie over iemand worden verzameld.

Hoe voeg je uitzonderingen toe aan advertenties?

Als iemand wel de advertenties van jouw website wil zien, dan kun dit bij veel AdBlockers aangegeven worden. In plaats van een zwarte lijst, wordt hier gewerkt met een witte lijst. Sites die worden benoemd op deze witte lijst, daar worden de advertenties wel getoond. Wat altijd kan, is de AdBlocker tijdelijk uitschakelen als een website wordt bezocht. Hierdoor worden de advertenties wel getoond en kan een bezoeker de content van deze website tot zich nemen. Als website eigenaar zijn er verschillende opties hoe je om kunt gaan met AdBlockers. Hieronder enkele mogelijkheden.

Niets doen

Hiermee zul je zien dat je advertentie inkomsten zullen dalen, naarmate er steeds meer mensen gebruik gaan maken van AdBlockers. Dit kan ertoe leiden dat je jouw website op termijn niet meer in de lucht kunt houden bij het wegvallen van steeds meer advertentie inkomsten. Dit geldt zeker voor bedrijven / websites waarbij de inkomsten uit advertenties een groot deel vormt van hun inkomsten.

AdBlockers uitschakelen

Je kunt bezoekers vragen om hun AdBlock uit te schakelen. Zeker als je een website hebt waarbij je voor een groot deel afhankelijk bent van inkomsten uit advertenties, kun je dit aan je bezoekers uitleggen waarom je dit aan hen vraagt. Door dit kort en bondig uit te leggen als bezoekers binnenkomen, heb je kans dat ze hun AdBlock uit willen zetten. Dit kunnen ze doen door bij de instellingen van hun AdBlocker aan te geven dat jouw website op de witte lijst moet komen te staan. Als zij dan de volgende keer jouw website bezoeken, worden de advertenties gewoon getoond.

Lidmaatschappen

Door lidmaatschappen aan te bieden, kun je bezoekers keuzes geven. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor een gratis lidmaatschap met advertenties, of juist een betaald lidmaatschap zonder advertenties. Zeker als je een kwalitatief hoogwaardige website hebt waarbij je veel bezoekers hebt met een bovenmodaal inkomen, is dit een goed alternatief. Hiermee geef je deze mensen de mogelijkheid om in alle rust de content tot zich te nemen, zonder advertenties. Waarbij jij als eigenaar toch je inkomsten hebt vanuit de lidmaatschappen. En waardoor je jouw mensen kunt betalen om weer te zorgen voor goede, nieuwe content.

Bezoekers met AdBlock weren van je website

Je kunt er ook voor kiezen om bezoekers te weren die gebruik maken van AdBlockers. Als zij niet bereid zijn om deze advertenties tot zich te nemen, waar jij je inkomsten uit haalt, krijgen zij ook geen toegang tot de content. Dat is natuurlijk de andere kant van het internet; veel bezoekers zijn er aan gewend geraakt dat alles maar gratis is, dat ze niet meer bereid zijn om voor informatie te betalen. En dat ‘betalen’, dat doe je op sommige websites nu eenmaal door de advertenties te accepteren. De prijs van de content van de website bestaat in dit geval dus uit advertenties. Bij deze methode geef je bezoekers de keuze of ze het wel of niet waard vinden om dan toch de advertenties te bekijken of dat ze afzien van een bezoek.

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2020 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex