Blog

Ad Blockers in WordPress

Afbeelding Ad Blockers in WordPress

Je kent het vast wel je komt op een website en je wordt gelijk overladen met allerlei verschillende advertenties. Je zoekt een oplossing om dit in het vervolg niet meer te krijgen, maar wat heb je nodig? Een ad blocker! Lees in dit artikel hoe een ad blocker werkt en wat de voor- en nadelen ervan zijn!

Wat is een Ad Blocker?

Het installeren van een Ad Blocker zorgt ervoor dat advertenties niet getoond kunnen worden. De reden dat sommige mensen dit installeren is dat zij advertenties zien als iets hinderlijks en irritants. Als website eigenaar word je hier niet blij van, want veel eigenaren van een WordPress website zijn namelijk afhankelijk van deze advertentie inkomsten. Sommige website eigenaren zijn hier zelfs volledig afhankelijk van.

Advertentie opbrengsten zijn nodig

Deze advertentie inkomsten hebben veel bedrijven nodig om hun kosten van te betalen. Bedrijven hebben verschillende kosten moeten maken om de website te voorzien van content. Misschien ben je wel eigenaar van een website waarop nieuwsberichten worden geplaatst die journalisten hebben opgemaakt. Deze journalisten moeten wel betaald worden en hiervoor zijn juist deze advertentie inkomsten nodig. Hierdoor kunnen dergelijke Ad Blockers vanuit het perspectief van WordPress website eigenaren een gevaar vormen voor de continuïteit van hun website en bedrijf.

Minder advertenties is minder inkomsten

Het detecteren en blokkeren van advertenties vanuit Ad Blockers leidt ertoe dat deze advertenties minder vaak getoond kunnen worden. Hier door worden advertenties steeds minder gezien door bezoekers. Dit leidt tot minder inkomsten uit advertenties omdat fabrikanten / bedrijven willen betalen voor advertentieruimte, maar dit wel doen op basis van het aantal mensen die deze advertenties zien. Als bedrijf/ eigenaar van een WordPress website zijn er gelukkig een aantal mogelijkheden om te adverteren en gelijktijdig bezoekers voor de website te behouden.

Wat zijn de voor- en nadelen van Ad Blockers?

Voordelen Ad BlockersNadelen Ad Blockers
Vanuit de consument gezien is het voordeel dat je sneller over het internet kunt surfen doordat er geen advertenties hoeven te worden geladen.Sommige websites weren bezoekers die gebruik maken van Ad Blockers. Dit zijn voornamelijk websites waarbij hun inkomsten veelal bestaan uit advertenties. Als deze advertenties niet meer zichtbaar zijn voor bezoekers, vallen ook de inkomsten weg. Hier zal een consument dus (tijdelijk) de Ad Blocker uit moeten schakelen om op de website te komen.
Minder verstoring voor consumenten tijdens het lezen / bekijken van de content op websites, er wordt geen ruimte meer ingenomen door advertenties en banners.Advertentie inkomsten stellen websites in staat om kosten van te betalen. Bijvoorbeeld bij een journalistieke website, worden de journalisten ervan betaald. Als deze inkomsten wegvallen, kan het zo zijn dat op termijn de hele website zal moeten verdwijnen, waardoor bijvoorbeeld deze journalisten geen werk meer hebben.
Advertenties zouden virussen mee kunnen brengen, dit risico kun je hiermee beperken.Door het gebruik van Ad Blockers kan er ongewild meer worden geblokkeerd dan alleen de advertenties. Soms worden hierdoor ook bijvoorbeeld teksten en afbeeldingen geblokkeerd die juist van belang zijn om de content van de website goed mee weer te geven.
Consumenten krijgen meer privacy doordat er geen cookies meer worden opgeslagen.Als website eigenaar is het een nadeel als er geen cookies meer worden opgeslagen, hiermee gaat er waardevolle informatie voor de adverteerders verloren, waarmee zij normaal gesproken veel gerichter zouden kunnen adverteren.

Hoe werkt een Ad Blocker in Firefox?

In Firefox kan er worden gekozen voor een ingebouwde Ad Blocker. Hiermee kan een consument advertenties blokkeren door te kiezen voor de instelling ‘Bescherming tegen volgen’. Hiermee zorgt Firefox ervoor dat cookies worden tegengehouden. Hiermee kan er geen informatie over iemand worden verzameld.

Hoe voeg je uitzonderingen toe aan advertenties?

Als iemand wel de advertenties van jouw website wil zien, dan kun dit bij veel Ad Blockers aangegeven worden. In plaats van een zwarte lijst, wordt hier gewerkt met een witte lijst. Sites die worden benoemd op deze witte lijst, daar worden de advertenties wel getoond. Wat altijd kan, is de Ad Blocker tijdelijk uitschakelen als een website wordt bezocht. Hierdoor worden de advertenties wel getoond en kan een bezoeker de content van deze website tot zich nemen. Als website eigenaar zijn er verschillende opties hoe je om kunt gaan met Ad Blockers. Hieronder enkele mogelijkheden.

  1. Niets doen

    Hiermee ga je zien dat je advertentie inkomsten zullen dalen, naarmate er steeds meer mensen gebruik gaan maken van Ad Blockers. Dit kan ertoe leiden dat je jouw website op termijn niet meer in de lucht kunt houden bij het wegvallen van steeds meer advertentie inkomsten. Dit geldt zeker voor bedrijven / websites waarbij de inkomsten uit advertenties een groot deel vormt van hun inkomsten.

  2. Ad Blockers uitschakelen

    Je kunt bezoekers vragen om hun Ad Block uit te schakelen. Zeker als je een website hebt waarbij je voor een groot deel afhankelijk bent van inkomsten uit advertenties, kun je dit aan je bezoekers uitleggen waarom je dit aan hen vraagt.

    Door dit kort en bondig uit te leggen als bezoekers binnenkomen, heb je kans dat ze hun Ad Block uit willen zetten. Dit kunnen ze doen door bij de instellingen van hun Ad Blocker aan te geven dat jouw website op de witte lijst moet komen te staan. Als zij dan de volgende keer jouw website bezoeken, worden de advertenties gewoon getoond.

  3. Lidmaatschappen

    Door lidmaatschappen aan te bieden, kan je bezoekers keuzes geven. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor een gratis lidmaatschap met advertenties, of juist een betaald lidmaatschap zonder advertenties. Zeker als je een kwalitatief hoogwaardige website hebt waarbij je veel bezoekers hebt met een bovenmodaal inkomen, is dit een goed alternatief.

    Hiermee geef je deze mensen de mogelijkheid om in alle rust de content tot zich te nemen, zonder advertenties. Waarbij jij als eigenaar toch je inkomsten hebt vanuit de lidmaatschappen. En waardoor je jouw mensen kunt betalen om weer te zorgen voor goede, nieuwe content.

  4. Bezoekers met Ad Block weren van je website

    Je kunt er ook voor kiezen om bezoekers te weren die gebruik maken van Ad Blockers. Als zij niet bereid zijn om deze advertenties tot zich te nemen, waar jij je inkomsten uit haalt, krijgen zij ook geen toegang tot de content. Dat is natuurlijk de andere kant van het internet; veel bezoekers zijn er aan gewend geraakt dat alles maar gratis is, dat ze niet meer bereid zijn om voor informatie te betalen. En dat ‘betalen’, dat doe je op sommige websites nu eenmaal door de advertenties te accepteren.

    De prijs van de content van de website bestaat in dit geval dus uit advertenties. Bij deze methode geef je bezoekers de keuze of ze het wel of niet waard vinden om dan toch de advertenties te bekijken of dat ze afzien van een bezoek.

Hulp nodig? Neem contact op!

Weet je nog niet hoe jij je advertenties wil en kan laten zien in WordPress of zit je juist te denken aan een andere inkomstenbron en moet dit gebouwd worden? Neem contact op met onze WordPress specialisten, ze hebben niet alleen verstand van online marketing maar ook development. Je kan ons bereiken door te bellen op 030 20 72 488 of open de chat en stuur ons je vraag door. Bekijk ook onze WordPress Onderhoudspakketten.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPonderhoud.nl 2011 - 2024 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex