Blog

Wat is een slug en waarom is het belangrijk?

Afbeelding Wat is een slug en waarom is het belangrijk?

Als je net begint met het opzetten van je WordPress website, kom je met veel termen in aanraking die je waarschijnlijk niet zoveel zeggen. Een daarvan is waarschijnlijk een slug. Wat een slug precies is, maar vooral waarom het belangrijk is, lees je in dit artikel.

Wat is een slug?

Een slug is een term die vaak terugkomt bij het opstellen van je WordPress website. Het is een van de basisonderdelen die komt kijken bij elk bericht of artikel wat je schrijft. Elk bericht wordt namelijk gekoppeld aan een URL, waarmee mensen je bericht kunnen vinden. De slug is het onderdeel van de URL dat het artikel beschrijft en komt na de domeinnaam. In het voorbeeld is de slug onderstreept:

https://voorbeeldwebsite.nl/voorbeeld-slug

Je kunt een slug altijd zelf kiezen. Je kunt hierbij denken aan het onderwerp van het artikel dat geplaatst is. Zo is voor bezoekers aan de URL ook al duidelijk wat de kernwoorden van het artikel zullen gaan zijn. Je bent natuurlijk ook vrij om iets totaal anders te kiezen.

In de meeste gevallen wordt er tussen verschillende woorden een streepje geplaatst door WordPress om de slug overzichtelijk te houden. Dit is een van de voorwaarden die WordPress stelt aan een slug. Alle voorwaarden aan een slug zijn:

  • Er mogen alleen kleine letters in voorkomen
  • Speciale karakters mogen niet verwerkt zijn in een slug
  • Spaties worden vervangen door een koppelstreepje

Slugs voor categorieën gebruiken

In veel sites worden berichten in bepaalde categorieën geplaatst. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de categorieën ‘huis’, ‘tuin’ en ‘keuken’, of ‘handleiding’, ‘stappenplan’ en ‘wat is…’. Voor deze categorieën kun je ook een slug aanmaken. Hiervoor moet je een naam kiezen die op de website wordt getoond, met daarnaast een slug. Dit omschrijft WordPress als de URL-vriendelijke versie van de naam die je wilt weergeven. Hiervoor kun je alleen (kleine) letters, cijfers en / of koppeltekens voor gebruiken.

Slugs bepalen je SEO

Bij het bepalen van de resultaten houdt een zoekmachine ook rekening met de URL van een bepaalde website. Google houdt bijvoorbeeld van gebruiksvriendelijke URL’s met zo min mogelijk onnodige woorden. Het kan dus lonen de automatisch aangemaakte slug handmatig aan te passen.

Voegwoorden zoals ‘en’, ‘of’, ‘als’ en vergelijkbare woorden voegen vaak niets toe en zorgen voor minder gebruiksvriendelijkheid. Google weet dat en laat deze URL’s daarom eerder links liggen. Denk er dus aan om deze woorden weg te halen uit je URL, zodat je goed scoort in zoekmachines. Neem als richtlijn minder dan 75 karakters, inclusief je domeinnaam.

Een voorbeeld: je kunt bijvoorbeeld een artikel schrijven met de naam: ‘Handige tips en tricks voor alle vetplanten.’ Dit wordt vaak automatisch vertaald naar een slug als deze: ‘/handige-tips-en-tricks-voor-alle-vetplanten’. Zo’n slug is superlang en geeft weinig inhoudelijke informatie. Google laat deze URL dus waarschijnlijk niet snel zien. Het is dan zinvol de slug aan te passen naar iets in de vorm van ‘/tips-tricks-vetplanten’. Deze slug is een stuk korter, overzichtelijker en daardoor gebruiksvriendelijker. Grote kans dat je hiermee beter gaat scoren in Google.

Slugs veranderen na publicatie: ja of nee?

Een slug kun je op elk gewenst moment nog veranderen naar een nieuwe slug. Je kan hier bijvoorbeeld over nadenken wanneer je de inhoud van een artikel net wat uitbreid en de URL hierdoor de lading niet meer dekt. Toch is dit niet verstandig om te doen. Alle oude URL’s die naar deze pagina verwijzen, werken dan plots niet meer.

Je kunt dit oplossen door een 301 redirect van de oude slug-URL door te linken naar de nieuwe URL. Dit is vaak niet zo handig, aangezien het veel tijd kan kosten en je website er enorm traag van wordt. Pas je slug dus alleen aan als het écht nodig is. Regel voor de oude URL dan een 301 redirect naar de nieuwe pagina, zodat bezoekers altijd op de goede pagina uitkomen.

Conclusie: slugs en hun functie

Een slug is dus een onderdeel van de URL, die aangeeft waar de specifieke pagina over gaat. Je kunt met een slug ook verschillende onderdelen op je website overzichtelijk ordenen. Een goede URL met een slug bestaat uit minder dan 75 karakters, inclusief de domeinnaam. Probeer de automatische slug dus altijd aan te passen tot hoogstens de belangrijkste woorden. Je URL scoort dan automatisch een stuk beter in de listings van zoekmachines. Je kunt je slug na publicatie nog zo vaak aanpassen als je wilt, maar doe dit alleen als het echt nodig is. Je oude URL verwijst dan namelijk nergens meer naar. Als je toch een slug wilt vervangen, is het ook slim om een 301 redirect van de oude URL naar de nieuwe URL in te bouwen.

Was dit artikel nuttig?

Ja Nee

Wij helpen je snel en vakkundig!

Bekijk hier alle voordelen.

© WPOnderhoud.nl 2011 - 2021 | Alle rechten voorbehouden | WordPress Onderhoud is onderdeel van Artitex